angličtině je Tomášek zmatený, nerozumí. Tomášek si rád hraje sám, mezi skupinu dětí se nezapojuje. Dětem mluvícím pouze anglicky se vyhýbá. Objevuje se snaha opakovat každodenní fráze např. hallo bay, bay thank you. Druhý měsíc Tomášek přišel do školy po týdenní nemoci, znovu si zvyká na režim školky. V komunikaci se dostává do tzv. období mlčení. Tomášek poslouchá, co paní učitelka nebo děti v Národní třída anglickém jazyce říkají, do konverzace se však nezapojuje, neodpovídá na otázky, mlčí. Při učení se novým básničkám a písničkám se snaží spíše kopírovat melodii, než slova. slova jsou zkomolená, nedávají význam. Tomášek si částečně zvykl na každodenní režim a je anglické školky Nové Město si jistější při používání jednotlivých frází. Někdy je však nelogicky spojí a užije dohromady. Třetí měsíc Tomášek stále prochází obdobím mlčení, tzv. nasává do sebe veškerou anglickou komunikaci, která se kolem něj děje. Pokud není vyzván, komunikaci nezačne, pokud ano, výhradně v češtině. Začíná si hrát s ostatními dětmi, i v tomto případě preferuje češtinu. Nebojí se již Muzeum interakce s anglicky mluvícími dětmi, avšak z jeho strany je komunikace pouze v češtině, proto tyto děti jeho přítomnost nevyhledávají. Tomášek začíná rozumět instrukcím učitele a jednoslovně anglicky na ně reaguje, dostává se postupně z období mlčení. Samík roky, třída Před tím než nastoupil do anglické školky navštěvoval Samík celý rok českou mateřskou školku s výukou angličtiny. navštěvuje Novým Městem anglickou školkou
denně, a to po celý den. Mimo školku nemá s angličtinou žádný kontakt. Nenavštěvuje speciální kurzy, doma nemá k dispozici žádné I.P.Pavlova didaktické pomůcky knížky, DVD. Rodiče mají základní znalost angličtiny a starší bratr se angličtinu učí ve škole, všichni komunikují se Samíkem pouze v češtině. Maminka mi při rozhovoru řekla Všechno, co Samík z angličtiny zná, má ze školky, prostě mu to jde. První anglickými školkami Novému Městu měsíc Samík se seznamuje s prostředím školky a každodenní rutinou. Dokáže již teď komunikovat v jednoduchých větách, či spojeních v anglickém jazyce používá většinou přítomný čas prostý a průběhový nebo čas minulý. Je to dáno jeho celkem velkou slovní zásobou. názvy dnů, měsíců, zvířat, barev, umí popsat jak je venku, popsat svou hračku, budovu školky, aktivity ve školce, rodinu aj. Více než aktivní slovník má rozvinutý slovník pasivní. Rozumí téměř všemu o čem učitelka hovoří, pokud ne, tak se zeptá. Komunikaci se nebojí zahajovat jak s dětmi, tak s učitelkou jako první, preferuje vždy ale češtinu nad angličtinou. Angličtinu používá při řízených Můstek aktivitách nebo na vyzvání učitelky. V komunikaci u něj občas dochází k mixování anglických a českých slov s tím, že se snaží anglické školce Novém Městě anglická slovíčka přizpůsobit české gramatice. Např. Auntie můžu už jít do betu do postele Při interakci si Samík častěji vybírá cvičením dětí u Prahy 2 Nového Města