přicházejí tím pádem o možnost, trávit celé dny se svými dětmi. Bylo tedy třeba vymyslet řešení, jak zaopatřit malé děti, které ještě nebyly dostatečně staré na to, aby nastoupily povinnou školní docházku. Prvními institucemi pro předškolní vzdělávání byla Infant School, kterou vytvořil v Anglii R. Owen roku V Německu vzniká první předškolní instituce roku ve Francii pak roku Na našem území je anglické školky Ďáblice za první mateřskou školu považována pražská mateřská škola u sv. Jakuba, založená roku Průcha, Mateřská škola ve svém počátku tedy sloužila především jako denní péče o děti, jejichž rodiče byli oba zaměstnaní. Později však začali rodiče využívat mateřské školy Ďáblicích anglických školek i z jiných důvodů, jako je například kolektivní výchova nebo příprava na vstup do školy. Nejspíš i z těchto důvodu začal počet Ládví mateřských škol stoupat. Ve školním roce bylo dle Českého statistického úřadu v České republice funkčních mateřských škol. Veřejná databáze ČSÚ Školská zařízení, Vymezení pojmu mateřská škola z hlediska vzdělávání a rozvoje dítěte Hovoříme li o mateřských školách, většina lidí si pravděpodobně vybaví místo, kde si děti mohou hrát v době, kdy jejich rodiče musí nastoupit zpět do práce a nemohou s nimi tím pádem zůstávat doma. Již jsem zmiňovala, že mateřské školy byly ve svém prvopočátku skutečně zakládány za tímto účelem. Dnešní funkce mateřských škol se však od těch původních poměrně liší. Průcha vymezuje mateřskou školu jako školské Praha 18
zařízení, které na základě připraveného vzdělávacího programu rozvíjí specifické formy vzdělávacího působení, orientované na osvojování klíčových kompetencí a získávání předpokladů pro celoživotní vzdělávání. Je určena dětem od do let a docházka do ní