např. sání, žvýkání a polykání, které hrají v rozvoji řeči důležitou roli. Někteří vědci dokonce uvádí, že již v embryonálním stádiu se můžeme setkat s projevy, které souvisí s rozvojem řeči, např. cucání palce, polykací pohyby Klenková, Předřečové stádium lze rozdělit do čtyř dílčích fází. Úplně první projev novorozence je křik, jde o hlasový reflex a jediný způsob jak vyjádřit svůj Ohrada aktuální stav a potřeby. Kolem týdne dostává křik citového zabarvení a přestává být pouze reflexním projevem. Dítě dokáže vyjádřit Klukovice svou libost i nelibost. Po třetím měsíci života začíná produkovat zvuky podobající se především souhláskám, např. aaa, eee. Toto období nazýváme broukání. Broukání bývá provázeno pozitivními emocemi. Dítě si brouká, když je spokojené. Zpočátku má broukání reflexní charakter, proto se s ním můžeme setkat i u dětí vrozeně neslyšících, později ale u těchto dětí zaniká, protože není posilováno zpětnou vazbou. Děti slyšící, naopak v broukání pokračují a experimentují se svým vlastním hlasem tak, že poslouchají svůj anglické školky Praha 5 vlastní hlasový projev, který je natolik zajímavý, že jej často opakují. Tomuto způsobu říkáme kruhová reakce. Ve fázi broukání jde především k učení se rozlišovat základní fonémy rodného jazyka a aktivní zvládnutí artikulace. Na toto období plynule navazuje období anglických školek Prahu 5 žvatlání, které začíná v druhé polovině prvního roku života dítěte v měsíci a jehož doménou jsou slabiky. Dítě začíná kombinovat
souhlásky a samohlásky do podobných slabik, které poté opakuje. Užívá přitom nejčastěji fonémy jako např. b, p, m, d a n. Je velmi zajímavé, že tyto fonémy preferují děti žijících v různých zemích stejně. Vysvětlením může být to, že tyto hlásky jsou v různých Luka jazycích snadno vyslovitelné a jsou užívány ve slovech označujících nejbližší osoby např. mama, dada, baba. Žvatlání je výsledkem vrozených dispozic dítěte a učením. Děti napodobují zvuky, které kolem sebe slyší a učí se pomocí jazykového modulu, který je jim nabízen. Předpokladem pro správné osvojování řeči je zralost mluvidel a propojení sluchového a motorického systému na centrální úrovni. Velmi důležitou roli v tomto období má i zrak, děti odezírají a napodobují pohyby rtů, jazyka, a jiné Vágnerová Klenková Dítě velmi Praha 13 vnímá, jak na jeho žvatlání reaguje okolí, stále je zde potřeba upoutat pozornost a udržet kontakt, obsah je vedlejší. Miminka a batolata anglické školce Praze 5 si velmi ráda hrají s fonémy, ještě než se naučí opravdová slova, jsou schopná si donekonečna opakovat stejný zvuk, jen tak pro radost.