postavením učitele, který řídí, usměrňuje a kontroluje veškeré aktivity žáků výuka se orientuje především na kognitivní procesy, hlavním cílem je, aby si žáci osvojili maximální rozsah poznatků. Maňák, s. Průcha píše, že tato metoda převládala již v počátcích institucionálního vyučování. V dobách Komenského probíhalo údajně vyučování i pro stovky žáky žáků najednou. Dnes se již setkáváme se školními třídami čítajícími přibližně žáků. Ačkoliv se učitelům v dnešní době nabízí různé formy výuky, hromadné vyučování, jak uvádí Vališová a Kasíková je stále nejběžnější formou výuky, se kterou se na našich školách můžeme Jahodnice setkat. Průcha se ztotožňuje s názorem autorek a doplňuje, že v rámci hromadné výuky má učitel dominantní postavení a žáci se věnují všichni stejné aktivitě. Tento aspekt bývá podle Vališové a Kasíkové považován za přednost frontálního vyučování. Forma hromadné výuky totiž bývá podle autorek oceňována za svoji celkovou působivost. Učitelův výklad poslouchá v daném momentě velký počet žáků najednou a žáci se navíc mohou učit i z otázek svých spolužáků, na které učitel před celou třídou reaguje. Frontální výuka je stále Hostavicím anglickým školkám hojně používána také z důvodu časové úspory. Žáci si zvyknou získávat informace ze souvislého výkladu, se kterým pravděpodobně anglickou školkou Hostavic přijdou do styku na vysokých školách nebo třeba prostřednictvím sdělovacích prostředků. Hromadná výuka však bývá, podle Vališové a Praha 14
Kasíkové terčem kritiky. Což, vzhledem k informacím z předchozích kapitol, není nic nečekaného. V dnešní době je kladen důraz na respektování individuálních potřeb žáků, na jejich aktivní zapojení v hodině, na kooperaci a podobně. Klasická frontální výuka těmto Lehovec aspektům bohužel příliš nepřeje. Průcha však konstatuje, že při současném počtu žáků ve třídě jak jsem již uváděla, bývá jich cca bude nutno se s frontálními metodami smířit. S tímto názorem souhlasím. Ačkoliv může mít učitel vizi, že bude k žákům přistupovat individuálně, bude se snažit, aby všichni byli v hodině aktivní, zjistí, že při počtu žáků ve třídě se tato jeho vize pomalu půjčovna dodávek Prahou 9 Hostavicemi