bechovice
aby se jej naučil prezentovat. Rozdíl mezi výukovým dialogem, popisovaným v předchozí kapitole, a diskusí je tedy evidentní zatím co v anglické školky Běchovice rámci výukového rozhovoru se učitel snaží přesně formulovanými otázkami přivést žáky k určité odpovědi, či stanovisku, v rámci Praha 20 diskuse jde o plynulý rozhovor, ve kterém se každý může vyjádřit k danému problému. Učitel neočekává jen jednu správnou odpověď. Skupinová práce žáků Jak je již z názvu patrné, jedná se o výuku, která probíhá v rámci menších skupin. Jelikož se v empirické části zabývám skupinovou prací jakožto organizační formou výuky, budu ji podrobněji popisovat v následující kapitole, která je formám výuky věnována. Proto ji na tomto místě charakterizuji jen velmi stručně. Tato metoda vzniká podle Nelešové a Spáčilové v průběhu století v rámci vzrůstajících snah o propojení individualizovaného vyučování s vyučováním hromadným. Jedná se o práci žáků v malých skupinách, kteří společnými silami pracují na řešení úkolu, jež jim byl zadán. Petty říká, že skupinová práce by měla být Chvaly sama o sobě pro žáky zábavná, a zároveň v sobě skrývat učební potenciál. Problematice skupinového vyučování se věnuji blíže v následující kapitole o organizačních formách výuky. Vybavovací pomůcky O vybavovacích pomůckách se zmíním jen velmi v krátkosti, anglické školky Běchovice jelikož je nezkoumám samostatně, ale v rámci dílčích metod, při nichž se během výuky cizích jazyků v mateřské škole vyskytují. Dle
Pettyho se může jednat o učebnice, xeroxované materiály, materiály promítané pomocí projektoru apod. Dle mého názoru můžeme mezi pomůcky Běchovice anglickou školkou zařadit také obrázky, modely, mapy atd. Hry pro osvojování jazykových a komunikačních dovedností Metoda hry je pro moji práci naprosto neopomenutelná. Nejenže figuruje v její empirické části, ale už samotný fakt, že se zabývám zkoumáním určitých jevů v mateřských školách, mi nedovoluje hru, jakožto výukovou metodu, nezmínit. To, že je hra v rámci výuky v mateřské škole významným prvkem, potvrzuje Praha 21 například Vágnerová která celkově označuje předškolní období jako věk hry. Podle Folerové která hovoří konkrétně o aplikaci hry v Jahodnice rámci výuky cizích jazyků, je hra významným motivačním prvkem v rámci výuky. Představuje zábavnou formu aktivit, slouží jako kontext, ve kterém jazyk nabývá své reálné podoby a tím i skutečné hodnoty. Folerová, s. Didaktická hra, používaná v rámci vyučovacího procesu,