příliš dobře. Ačkoliv bylo dětí ve skupině pouze šest, a při druhém pozorování jen pět, byly značně neukázněné a často nevěnovaly učiteli pozornost. V některých chvílích mi dělalo velký problém nevložit se do výuky a nepomoci učiteli děti usměrnit. Byla jsem si však Praha 14 vědoma, že to není v mé kompetenci, proto jsem nikterak nezasahovala. Cílem mateřské školy je vést děti k samostatnosti, sebepoznání a anglické školky Kyje dbát na jejich celkový rozvoj. Taktéž se snaží, aby si dítě osvojilo návyky pro zdravý životní styl. Důraz je zde kladen na praktické zkušenosti dětí. Děti jsou zde rozděleny do pěti smíšených tříd. Kromě anglického jazyka je zde dětem nabízen také kroužek taneční a sportovní. Mateřská škola do svého programu také často zařazuje různé exkurze. V lekcích anglického jazyka jsem se setkala s p. učitelkou Barborou která učí angličtinu v mateřské škole již let. Její nejvyšší dosažené vzdělání je vysokoškolské inženýrka ekonomie a bakalářský titul na pedagogické fakultě. V mateřské škole je do kroužku angličtiny celkem přihlášeno dětí. V průběhu Lehovec první lekce, kterou jsem navštívila, bylo ve výuce jedenáct přítomných dětí. Stejně tak tomu bylo i v lekci druhé. Třída, ve které byla výuka angličtiny realizována, byla velká, rozdělená na části na volnou plochu s kobercem a na část, se stoly a židlemi. Prostor bych hodnotila jako vyhovující a učitelka jej dokázala plně využít. Oceňuji například, že ještě před tím, než si do výuky přivedla děti, Kyjích anglickou školkou
nachystala si po třídě potřebné rekvizity, se kterými pak v průběhu výuky pracovala. Každé dítě mělo svůj pracovní sešit, ve kterém byla různá cvičení na procvičování slovní zásoby pomocí vybarvování obrázků, kroužkování daných symbolů, spojování symbolů apod. Jahodnice Ve výuce jsem se cítila velmi dobře. Na rozdíl od hodin vedených p. učitelem Adamem, byly hodiny p. učitelky Barbory perfektně zorganizované, aktivity na sebe navazovaly a děti vůbec neměly čas rozptylovat se čímkoliv, co by se netýkalo výuky. Učitelka děti téměř vůbec nenapomínala a děti s evidentní radostí plnily úkoly, které jim byly zadány a odpovídaly na otázky, které jim byly položeny. Ačkoliv to není předmětem mé práce, oceňuji na p. učitelce Barboře, že na děti mluvila ze značné části pouze anglicky. Domnívám se, že tímto anglických školek Kyjím způsobem k dětem přistupuje již od začátku, jelikož děti na to byly zjevně zvyklé a zdálo se, že jí většinou dobře rozumí. Pro komunikaci s dětmi využívala učitelka chvílemi maňáska. Děti tedy občas mluvily s plyšovým zvířátkem, nikoliv s p. učitelkou. Za svoji anglické školky Kyje snahu byly děti na konci odměněny bonbónem. Závěrem musím podotknout, že u této skupiny dětí jsem budila pozornost asi nejdelší dobu. Kolbenova Paní učitelka jim totiž řekla, že je jdu kontrolovat, jak jim to jde. Proto když děti odpověděly na nějakou otázku, vrhaly na mě prvních cca minut tázavé pohledy, jakoby očekávaly, že se jim ode mne dostane buď pochvaly, nebo pokárání. Mateřská škola považuje za svůj cíl,