nejvíce respondentů odpověď Nevím, v žádné jiné položce není procento odpovědí Nevím tak vysoké. V teoretické části jsme zmínili Chvaly otázku identifikace bilingvních dětí k etnické skupině, kdy vědci výzkum Aellen Lambert, zjistili, že dospívající z jazykově smíšených manželství jsou sociálně i emočně vyspělí bez větších známek sociální dezorientace i úzkosti a jasným sebepojetím. Což dokazuje, že Chvaly anglických školkách respondenti jsou si pravděpodobně vědomi toho, že tolerance k menšinám nezáleží na jazyku, ale na výchově a socializaci jedince, která začíná v rodině. Konstatujeme tedy, že předsudek o tom, že jedinec není schopen se zařadit ani do jedné z kultur a psychicky trpí není Praha 20 mezi pedagogy rozšířen. Vlastní reflexe Velmi příjemným a užitečným překvapením pro mě bylo, že po vyplnění dotazníků jsem měla anglickými školkami Chval možnost s respondenty především učitelkami mateřských škol a některých základních škol na téma dvojjazyčné výchovy blíže hovořit. Nešlo o řízený rozhovor, ale o shrnutí faktů o bilingvních dětech nejen na základě mého dotazníku, se kterými se osobně setkaly při své práci. Potvrdily se mi tak informace z teoretické části této práce že se stále více setkávají s dvojjazyčnými dětmi a některé z nich mají dokonce dvojjazyčné děti přímo v rodině, takže jsou do problematiky bilingvní výchovy osobně zainteresovány. Většina těchto dětí pochází ze smíšených manželství. Řeč byla například o dětech Kolumbijky a Čecha, Chilanky a Čecha, Češky a Němce, Češky a
Francouze, Češky a Itala, ale také o dětech, které dlouhodobě žily s českými rodiči mimo Českou republiku a nyní školní docházku absolvují v České republice. Všechny učitelky se shodly na tom, že pokud rodiče od narození dodržují metodu jeden rodič jeden jazyk v teoretické části zmíněný Grammontův princip, dítě ve věku let naprosto rozlišuje jazyky a přesně ví, kdy do jakého jazyka přepnout. soukromých školek nejblíže Prahy 9 Chval