školku doporučit. Jinak je to velmi problematické rozhodnutí, protože dítě tu musí mluvit prakticky po celý den jen cizím jazykem. anglické školce Hlubočep Několikaleté zkušenosti učitelek z těchto školek ukazují, že pokud děti nemají v tomto jazyce doma žádné zázemí a jsou třeba i mírně Barrandov uzavřené povahy, často ve školce promluví jen několikrát za den a jednoduchým způsobem. Dítě stagnuje pro nedostatek možností se vyjadřovat a prohlubovat kvalitu, protože jeho vlastní mateřština není ještě plně jazykově a gramaticky utvořena. Jinde se s ním v cizím jazyce nemluví a ani v základní škole mluvit nebude, což znamená nabytí jednoduché orientační znalosti za poměrně vysokou cenu. Je také důležité uvědomit si propojenost rozvoje dětského myšlení a vyjadřování, která je v případě malé řečové aktivity ohrožena. Očekávání a změny Čím je dítě mladší, tím více s napětím očekáváme, co nového dokáže. Těšíme se, až bude mít více dovedností, bude dobře mluvit, bude samostatnější. Těšíme se, očekáváme a podporujeme dítě, aby dokázalo přijmout společenská Klukovice pravidla nejdříve přes rodinu a později i v širším smyslu. Avšak ideální rovnováhu pro to, co chceme, aby již dítě zvládlo, co mu anglické školky Hlubočepy dovolíme dělat, jak chce samo a jak ho to baví, hledáme těžce. Krajní pozice výchovného působení jsou vždy problematické něčím podstatným. V jednom krajním případě mohou spočívat v autoritativním vedením s kontrolami, hodnocením, přesnými představami o jediné
správnosti, nebo v případě opačném v úplném ponechání prostoru pro spontánní vývoj dítěte. Další z krajních způsobů výchovy může být naše podpora prvních známek jeho separačních snah někdy už v druhé polovině roku. Už tehdy chceme, aby se dětské chování co nejvíce podobalo chování o něco staršího dítěte. Např. posazujeme dítě, když se o to ještě samo nesnaží, dětský jídelníček cvičení pro děti u Prahy 5 Hlubočep